
VA – Dromen Zijn Vervlogen
Excelsior Recordings, Vinyl, CD, Digitaal (2025)
A1. Aroma Di Amore – Het Gesticht
A2. Schudden Voor Gebruik – De Tandarts
A3. Arbeid Adelt! – De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen
A4. Guy De Simpele – Zes-West
A5. Vibø – De Nieuwe Zakelijkheid
A6. De Brassers – Twijfels
B1. De Kommeniste – Ritmische Dans
B2. Frontaal – Haal Het Geld Waar Het Zit
B3. Wolfgang – Wacht Maar
B4. UNION – Antarcticantando
B5. Rosse November – De Grote Dag
B6. Mensen Blaffen – Modderman
C1. Pas De Deux – Iedereen Is Zot
C2. Bange Konijnen – Ik Ben Niet Interessant
C3. Vankessel – Leugens!
C4. De Primas – Nerveus
C5. Vazie – Dans
C6. Kamiel – …En ‘K Leven Van Den Dop
D1. Peter Praet & Praeters – Dromen Zijn Vervlogen
D2. Zo Wie Zo – In M’n Kamer
D3. Fred A. – Ik En Mezelf
D4. De Kreet – De Zus Van Adeline (Radio Edit)
D5. De Zwarte Komedie – Ulrike
D6. De Hufters – Anders Gelukkig
Liner Notes
Wie niet langs de grens woont, zou zomaar kunnen missen wat er aan de andere kant daarvan gebeurt. Terwijl in het Nederland van de jaren tachtig de groeiende ontevredenheid over woningnood, werkloosheid en andere misstanden tot oproer, protesten en een hoop keiharde en swingende muziek leidde, vond in België een geheel eigen sociaal-culturele omwenteling plaats. Van Heist-op-den-Berg tot Varsenare vatte een nieuwe lichting muzikanten de koe bij de horens en schudde de goegemeente eens flink door elkaar.
Ook toen was België al opgedeeld in drie gewesten en drie gemeenschappen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel, ieder met zijn eigen parlementen, regeringen, taal en cultuur. De popmuziek beleefde intussen een nationale opleving via de Belpop. Radiopresentator Gust De Coster introduceerde de term in het programma Vrijaf op BRT 2 om de nieuwe stroom aan lokaal talent aan te duiden. Even daarvoor compileerde hij voor de ASLK-Bank samen met Marcel Vanthilt (Arbeid Adelt!) de verzamelaar Get Sprouts (1980), met muziek van onder meer The Kids, T.C. Matic en De Kreuners.
Deze plaat, die gratis werd weggegeven bij het openen van een zichtrekening, diende als springplank voor bands die in de volgende jaren bepalend zouden worden voor de Belgische popmuziek, net zoals de verzamel-lp Uitholling Overdwars (1980) dat voor Nederland had gedaan. In de Belpop werd echter niet alleen in het Nederlands gezongen. Met Engelse en Franse teksten bediende zij iedereen in België die maar wou luisteren. Je vraagt je af welke rol de Nederlandse taal uiteindelijk in deze muzikale storm gespeeld heeft. Was er naast een ‘Nieuwe Nederlandse Golf’ misschien ook een ‘Vlaamse Onderstroom’?
Deze compilatie, Dromen Zijn Vervlogen, biedt een talige blik op de muziek uit deze periode. Het is een overzicht van de Nederlandstalige onderstroom die in België aanwezig was tussen 1980 en 1988. Sommige van deze artiesten behoren onbetwist tot de canon van de Belpop, anderen krijgen hier voor het eerst in jaren de aandacht die zij verdienen. De plaat is ontstaan vanuit de nieuwsgierigheid van een Hollander naar de Belgische alternatieve muziek, en de betekenis van de Nederlandse taal daarin, toch onze gemene deler.
Op mijn zoektocht naar platen, cassettes en tapes ontdekte ik een beweging die regelmatig klotste tegen de oevers van het populaire Belgische muzieklandschap. Het is een muzikale tendens met twee gezichten. Dezelfde muzikanten die de krankzinnigheid van het bestaan met gebalde vuist hekelen, kunnen even later vol overtuiging een ironische stap richting de dansvloer wagen. Wie het wil, kan in dit absurdistisch verzet een strategie lezen voor hoe men de sores van alledag het hoofd kan bieden. Wanneer dromen zijn vervlogen, kan men immers beter samen de nacht doorhalen.
